Är det en ätstörning?

Hej, jag har sedan förra simmaren fått problem med maten. Jag har aldrig haft det innan utan ätit normalt. Jag har dessutom alltid varit kort och naturligt ”smal” och alltid fått detta påpekat för mig. När jag skulle åka på konfirmationsläger så ville jag ändå tappa lite vikt så att jag inte skulle behöva skämmas över min kropp då vi skulle bada mycket osv. Jag har inte så mycket kurvor och det är något jag skäms mycket över. Så jag tappade något kilo. Sedan släppte det fram tills att nian började. Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig själv och är inte nöjd med något annnat än ett A eller möjligtvis B. Därför börjad ejag koppla min självväridghet till mina betyg och sedan maten. Jag slutade inte äta lunch på skolan men jag åt mindre och jag slutade även äta mellis efter skolan. Men när mina kompisar frågade vad jag höll på med började jag äta just så pass mycket att de inte skulle fråga.

Nu är det vårterminen och jag känner att i mitt huvud har det blivit värre igen. Jag vill inte äta och jag är livrädd för att gå upp i vikt men jag måste eftersom mina föräldrar har stenkoll på mig (inom alla områden).

Nu till mina frågor. Kan det vara en ätstörning trotts att jag inte svälter mig själv? Det känns inte som att jag får ha en ätstörningen eftersom jag är naturligt ”smal” (även om inte jag tycker det)?

Man behöver verkligen inte vara underviktig eller ändra vikt för att ha en ätstörning.
Dock kan det vara bra om du pratar med någon som du känner dig trygg med, någon som ser om du får fler tecken till ätstörningar. Om du känner stor press från föräldrar och om du inte orkar prestera på samma nivå som tidigare är det bra att prata med någon lärare. Många gånger är skoluppgifter upprepning efter upprepning för att du ska få chans att höja betyg, om du redan har visat dina förmågor kan du kanske sänka kraven eller få färre uppgifter från skolan.
Lärare och kompisar kan vara mer förstående än man tror så prata med din omgivning. Det är svårare att bli sjuk om man umgås med vänner.