Är detta jag har en ätstörning?

Jag har alltid varit lite större än mina kompisar, inte tjock, men bara större. Under de senaste åren har jag börjat tycka sämre och sämre om min kropp. Jag började träna en del och jag blev lite smalare, men jag ändrade inte på hur jag åt.
Under hösten 2018 började jag kolla på youtubevideos om olika typer av dieter och ”hur man ska äta för att bli smal” osv. Jag började att lära mig om kalorier och började räkna mitt dagliga intag. Jag satte gränser för 1200 kalorier om dagen. I det läget var jag ungefär 168 cm och vägde runt 52 kg. Jag höll mig till 1200 ett bra tag och började träna mer och mer. Jag gick snabbt ner till 48 kg på 2-3 månader och blev smalare.
Just nu äter jag aldrig godis och jag går konstant runt och tänker på mat, vad jag ska äta och att jag inte får i mig för mycket fett, kolhydrater osv. Jag tränar gymnastik 3 ggr i veckan och även 2 gympass. Jag orkar inte alls lika mycket längre och jag fryser konstant. Jag vill kunna äta mera för att kunna orka med saker och slippa frysa. Jag har försökt att äta mer men får ångest när jag ser att vikten stiger.
Vad ska jag göra? Är detta en ätstörning?

Hej!
Det är viktigt att du tar detta på allvar och får hjälp. Precis det du skriver här ska du prata med en vårdgivare om så att du får rätt hjälp. Det är viktigt att du arbetar med din självkänsla och får en förståelse kring att lyckan inte sitter i vikten. Det är lätt att man blir beroende av att kontrollera sin mat då man tror att man ska må bättre ifall man går ned i vikt… Tyvärr äter sjukdomen upp en och du kommer inte känna lycka när du inte äter, men du kommer också få ångest när du väl äter. För att försöka ta sig ur detta ska man göra precis det ätstörningen inte vill att du ska göra, äta. Men det är minst lika viktigt att du arbetar med dig själv och inte har maten som ett fokus, utan som en normal sak som du behöver för att överleva.

Dessvärre kommer vi att radera ditt inlägg då det går emot våra regler att skriva om vikt, men du får gärna skriva ett nytt inlägg och ifall du vill diskutera det med vikten så maila oss gärna på info@progressme.se

Jag hoppas att detta kunde ge dig lite svar. En stor kram till dig.
Kolla gärna in övningarna vi har här i forumet för att stärka självkänslan och självförtroendet.

Stor kram / Petronella på Progress Me

Att tvinga fram en viktnedgång så snabbt, vilket det verkar som du kan ha gjort har inte bara effekter på din vikt utan även hälsan,trots att det verkar som att du har en bättre kost eller helt enkelt tvingar dig att äta mindre så MÅSTE du fokusera på vad DIN kropp behöver i form av näring och protein, samt vitaminer, det är en hel vetenskap bakom att leva och må väl, det viktigaste är nog att du finner din balans! Låt ditt mål ta sin tid! :slight_smile: