Ätstörd i 7 år, hur får man hjälp?

Jag är en tjej på snart 18 år som har haft ätstörningar sen jag var 11. Mina föräldrar vet om det men dom tror att jag blev frisk när jag var 14. Detta har lett till att jag gömmer det mycket mer och ljuger. Dom pratar också alltid om deras kompis dotter som har anorexi och hur Stolta dom är för att jag aldrig blev så dålig, Detta späder på ångesten ännu mer. Jag är trött på det här men samtidigt känner jag att jag är inte “tillräckligt sjuk” för att söka hjälp och att jag bara ska “gå ner lite i vikt till” så att dom tar mig seriöst, men det händer aldrig att jag söker hjälp. Jag undrar bara, hur gör man för att ta till sig modet att söka hjälp när allt man vill göra är att gömma sin ätstörning?

Hej Varja, jag vill först och främst säga att jag vet hur det känns! Du är inte ensam i detta och det finns så många andra som är i en liknande sits. Men man skäms, jag förstår det, men det är ändå så viktigt att få hjälp! Dom i din närhet vill bara ditt bästa och ju längre du drar ut på att berätta för din familj, desto värre kan det bli. Du är en ung tjej som har hela livet framför dig, du är värd att må bra. Att ha en ätstörning är inget du ska skämmas över och du bör ta det seriöst, börja med att berätta till någon som du känner förtroende hos. Man klarar inte att bära på alla dessa känslor ensam och det är därför väldigt viktigt att du får rätt hjälp för att du ska kunna bli frisk. Jag hoppas att allt kommer att bli bra och att du vågar berätta för dina föräldrar! Glöm inte att du är modig och kan mer än du tror! Jag tror på dig. Kram