Att bli/vara frisk från en ätstörning

Helt frisk utan några tankar kring mat blir man kanske inte men man lär sig leva med det.
Man kan vara helt utan tankarna under långa tider och sen plötsligt kan en situation kan dyka upp och man hamnar rakt ner i de mörka tankarna.

Jag har haft några bra år och delvis utan tankarna,tror att det nog är tack vare min sambo som har avdramatiserat precis varenda dipp jag haft.
Men för att gå vägen till att bli frisk så behöver man också vilja bli frisk, det kan inte en annan person göra åt en.
Jag gick varje dag till min psykolog, och lärde mig att äta samt göra massa alternativa terapi-grejer,men jag ville inte bli frisk…jag tog mig bara igenom dom månaderna där för att jag var ”tvungen” för att sedan kunna återgå till mitt liv & arbete igen.

Men sen nådde jag min psykiska botten där efter några år. Då bestämde jag mig för att bli ”normal” & frisk, jag längtade efter en dag utan destruktiva tankar och ångest.

Det blir lätt att man trillar över till ett annat destruktivt beteende, jag började springa vilket jag älskade och rensa skallen…men jag var tvungen att springa varje dag. Sprang jag inte så kom ångesten som ett brev på posten. Men idag behöver jag inte detta mer, tvärtom. Tränar kanske 1 gång i månaden och äter precis allt jag vill utan att tänka på några påhittade konsekvenser och jag har aldrig mått så bra med mig själv.

Men mina råd till dem som är där jag en gång var, långt där nere i det mörka svarta hålet:

Prata prata prata!! Det är en tyst sjukdom och ångesten äter upp en i tystnad.

Be om hjälp av dom som står en närmst familj/vänner.

Bo inte ensam(om man kan). (Jag flyttade t.ex. hem till min pappa under en period)

Släng vågen, & sluta använda socialmedier under en period(det kan vara en trigger).

Ut och gå(kravlöst) vara ute i naturen…bättre terapi finns inte.

Va med folk som inte påverkar dig negativt. Menar att även den som står en närmst kan vara någon som triggar igång saker hos en.

När ångesten kommer, ställ dig i duschen och blunda och andas.

Våga att drömma om framtiden,den finns och den är ljus. Livet är bra magiskt och man måste våga släppa all kontroll för att våga blir frisk.
Det är inte lätt men så värt och det går.

Bryt när du känner att tankarna börjar rusa igång, ring ngn som du kan prata med som inte dömmer dej.
Bara berätta vad som händer,dom behöver inte säga ngt…ibland behöver man bara få ord på sina tankar.

Med risk för en fjantig text så vill jag ändå våga påstå att jag tror det enda riktiga och viktiga är att bestämma sig för att ta tillbaka sitt liv,våga tro att det blir bra…även i de mörkaste stunder❤️

Så himla bra skrivet. Precis detta många behöver få höra. Kram på dig!

Tack för att du delar med dig av din historia. Tror det är viktigt att påminna om att det faktiskt går att bryta ett mönster och att bli frisk. <3