Hatar min kropp

Hej, jag är en tjej på 16 år.
Jag har alltid älskat att äta mat och har inte bryt mig så mycket om min vikt. Tills mina föreldar gick med i viktväktarna för att gå ner i vikt.
Det fick mig att börja fundera över min vikt och min koppling till mat. Jag började hata på min kropp så mycket att jag har slutat att umgås med all min vänner eller att bara lämna mitt hem då kag skäms över min kropp så mycket. Jag har börjat sluta att äta mat på dagarna men på kvällena så hetsäter jag och efter så får jag så mycket ångest. Jag sover aldrig om nätteren då jag har en sån ångest. Samma tid som detta började så har jag väldigt jobbigt i skolan och det fick mig att må riktigt dåligt.
Min pappa påpekar hella tiden att jag är tjock och att jag måste gå ner i vikt.
Jag vet inte vad jag ska gör. Känner att jag inte har någon att prata om det då ingen skulle förstå.

Hej!
Det är lätt att man tar åt sig när andra påpekar, lägger kommentarer eller bidrar med ett negativt inflytande. Tyvärr lever vi i en väldigt kroppsfixerad värld vilket inte bara påverkar ungdomar utan även vuxna. Det du beskriver är en sorglig situation då det är viktigt att man har vuxna förebilder, speciellt sina föräldrar, och jag kan förstå att du känner sorg och frustration.
Det är viktigt att komma ihåg att kroppen inte fungerar på precis samma sätt när man är 16 år gammal som när man är fullt vuxen. Du växer fortfarande och behöver alla ämnen, mineraler och vitaminer för att din kropp ska må bra. Viktväktarna arbetar på ett sätt där du fortfarande får lov att äta, men där man har kontroll över sitt kaloriintag och träning. De ser till att deras kunder ligger på en bra och normal vikt och inget annat. Detta är till för personer som kan vara i en riskzon när det kommer till övervikt eller ohälsa, vilket är viktigt att bry sig om när man blir äldre.
Du ska absolut inte jämföra dig eller må dåligt pga dina föräldrars val, och jag tror att i grunden så har det inte heller med dem att göra. Jag tror att du omedvetet har haft en bristande självkänsla och svagt självförtroende och när dina föräldrar har valt att gå ned i vikt har det påverkat dig pga din svaga självkänsla.
Det tar tid att öva upp självkänslan och självförtroendet och det är något som du måste försöka stärka varje dag. Du måste även börja säga ifrån om saker som inte är okej, exempelvis hur din pappa pratar med dig. Ifall du vill ha någon att prata med kring detta kan jag tipsa dig till att kontakta tjejjouren eller BRIS. Det finns även massvis av övningar här i vårt forum där du kan lära dig att öva upp ditt självförtroende och din självkänsla!
Har du pratat med din kurator på skolan? De har tystnadsplikt och det kan ibland vara skönt att prata med någon som varken är familj eller vän.
Att man slutar umgås med sina vänner och stänger in sig själv är väldigt vanligt vid depression och ångest. Här är det viktigt att gå emot det och börja öppna upp ögonen igen. Kanske räcker det med att ta en fika med en vän en gång i veckan, eller att ringa en vän och prata lite. Det är viktigt att inte stänga in sig för mycket då det orsakar ännu fler negativa tankar och paranoia.
Du måste förstå ditt eget värde som person, hur viktig och unik du är. Det är inte meningen att tankar kring vikt ska ta över hela ens liv. Försök att prata med någon och stärk dig själv genom utmaningar och övningar. Kram