Jag vill bli frisk

Hej,

Jag är nu 19 år gammal och gick ur gymnasiet nu i juni. I höst ska jag börja plugga på nytt, på universitetet och jag är jättetaggad på det. Det känns som en ny start. Gymnasiet har för mig varit väldigt tufft då jag i högstadiet allt mer började tänka mycket på hur jag såg ut, träning, mat, min kropp och allt som rör vikt. I gymnasiet blev allt som värst. Jag har alltid varit glad och haft många vänner men i gymnasiet drog jag mig mest undan, skolkade en del och tappade kontakten med gamla kompisar med. Detta pga att allt jag gjorde var kopplat till mat, träning, min kropp osv och jag var så fixerad av detta. I våras började jag prata med en psykolog och jag förstod att jag behövde hjälp och jag ville verkligen bli frisk. Jag trivdes inte alls med livet som ätstörd och gör fortfarande inte. Jag känner inte mig lika sjuk idag men jag är hela tiden så himla rädd för att jag ska falla tillbaka och att jag ska komma in på samma mönster nu på universitetet. Har någon tips? Tips på hur jag ska göra för att bara acceptera mig själv, hur jag ska försöka strunta i de dåliga tankarna och hur jag ska försöka bli den riktiga jag igen?

Jag är såå himla rädd men jag vet att jag vill bli frisk men ibland när det som att jag inte tror att det kommer gå… Hjälp! alla tips och all hjälp är jag jättetacksam för.

Hey! På universitet brukar det finnas studenthälsa, med kuratorer och möjlighet till annan vård, något som Universiteten erbjuder sina studenter.
Annars kanske du kan testa någon samtalsgrupp då det verkar som att du har en del saker som bubblar inombords. Glöm inte att det är aldrig fel att fråga sin omgivning om hjälp, ingen är starkast ensam!

bless