Mitt matmissbruk

Jag är så trött och frustrerad på mig själv och mitt matmissbruk. Just nu sitter jag här och mår illa efter att ha ätit glass, chips och godis - och igår lovade jag mig själv att inte fortsätta i dessa banorna. Jag skäms över min kropp som avslöjar mitt sjuka ätbeteende. Vill bara gråta just nu… Det känns helt omöjligt att sluta. Vad kan jag göra för att inte fortsätta med samma beteende? Alla tips mottages!!

Hej Lollo,

Jag har full förståelse för dina känslor men jag vill ändå be dig om att försöka att inte vara så hård mot dig själv. Problematik med ätbeteenden är ofta en reaktion på att något annat är eller känns fel. Tror du att du skulle kunna analysera kring vad orsaken till ditt ätbeteende skulle kunna vara? Har du prestationsångest över något? Känner du dig stressad? Har du låg självkänsla?

Både forskning och mina egna erfarenheter säger att det är bra att arbeta med sin självkänsla när man har problem med ätbeteende. Om du klickar på länken nedan hittar du lite olika övningar om självkänsla som jag hoppas kan få dig att må bättre. Testa dig fram till en övning som funkar för just dig och försök göra den kontinuerligt tills du byggt upp en bättre självkänsla. Läs också gärna informationen vi lagt upp om självkänsla och vad som påverkar den (länkar till den också).

Kom också ihåg - den traditionella vården är ett alternativ dit du kan vända dig. De kan exempelvis hjälpa dig med psykolog-hjälp.

https://forum.progressme.se/c/sj%C3%A4lvk%C3%A4nsla/%C3%B6vningar-sj%C3%A4lvk%C3%A4nsla

Vi finns här om du behöver mer hjälp eller tips.

Kärlek och snälla tankar,
Stina från ProgressMe-gänget

Tror också att det är jättebra att börja med att stärka självkänslan och försöka förändra sitt beteende den vägen! :slight_smile: Ska också kolla in övningarna ni har här! Kram och styrka