Övning: Acceptans


#1

Ibland behöver vi bli bättre på att acceptera våra negativa och jobbiga tankar och känslor, inte för att vi helt ska låta bli att hantera dem utan för att det ibland leder till en förvärrad situation att streta emot. Att förändra, istället för att acceptera, de här jobbiga och/eller negativa tankarna och känslorna kan du eventuellt behöva terapeut-hjälp med att göra.

Acceptans innebär att du accepterar, känslor och situationer precis som de är och detta gör du utan att värdera det du känner, tänker och upplever. Du ska försöka att inte ha någon åsikt om det alls. Istället konstaterar du vad det är du tänker, känner och upplever och förhoppningen är att du ska kunna arbeta bort den onda spiral som uppstår när du tänker negativt kring dina upplevelser. Du ska helt enkelt bli okej med dina egna upplevelser och inte klandra dig själv för det du tänker, känner och upplever.

Testa det det här för att bli bättre på acceptans:

  1. stanna upp och observera det du tänker och känner i olika situationer som uppstår
  2. försök att lägga märke till dina olika tankar, känslor och andra kroppsliga fenomen som kan uppstå
  3. försök att acceptera det du upplever oavsett vad det är och låt sedan dina tankar och känslor passera. Försök släppa taget om dem!