Tankar på nätterna

ibland kan jag inte sova alls för att jag bara ligger och tänker på att jag är tjock och måste gå ner i vikt.
Jag är snart 17år och har elitsatsat på idrott större delen av mitt liv, jag har nu slutat med min idrott och det har blivit som en personlig kris. Mina för muskulösa kropp som jag innan hade och tyckte var ful har nu brytigsner och istället hänger det fett på min kropp. jag känner mig väldigt panikslagen över detta. Jag vet att det är helt normalt att jag tappa mina muskler och dom blir till fett när jag sluat träna flera gånger om dagen. men det känns som jag tappar hela min identitet. Detta har nu ledigt till att jag hela tiden tänker på hur jag ser ut och gämmför mig med andra.

Jag fattar verkligen att det är jobbigt att se sin kropp förändras. Själv har jag viktpendlat en del upp och ner i mina dagar och jag tyckte väldigt länge att jag var som allra finast när jag var som smalast. Nu tycker jag att jag är fin som jag är, med celluliter, mer kroppsfett osv. Men det har absolut inte varit enkelt att nå hit… Det har krävts massa mental träning och arbete med min självkänsla. Men det är så värt det. All den tid och energi du lägger på negativa tankar kring din kropp kan du förhoppningsvis en dag lägga på annat som är mycket roligare. Vi är alla fantastiska precis som vi är och tänk vad häftiga våra kroppar är som i de flesta fallen faktisk fungerar, bär oss och kan ta oss platser?! Jag tycker det är så ledsamt att vi lägger så mycket tid på att må dåligt över hur vi ser ut när vi borde lägga tiden på något som är roligt istället. Vi på progressme vill inget hellre än att du ska må bra i dig själv.

Hur känner du själv? Tror du att det skulle kunna vara en idé att jobba med din självkänsla? I så fall har vi lite övningar här på forumet du kan testa! Eller tror du att du skulle må bättra av att prata med någon? En vän, förälder eller terapeut?

Kramar!